Een dag in het leven van een servicemonteur

Voor Luuk, servicemonteur bij Gijsbers Installatietechniek, is geen dag hetzelfde. Dat is precies wat hij zo leuk vindt aan zijn werk. Luuk vertelt over zijn ervaringen, uitdagingen en wat zijn werk zo bijzonder maakt.

Hoe het begon

Hij begon zijn carrière bij Gijsbers als leerling, nadat hij een vacature had gezien in een lokale krant. Nu zijn we een aantal jaren verder en gaat hij als volwaardig servicemonteur op pad.

“Ik had een achtergrond in mechatronica en installatietechniek was nieuw voor mij,” vertelt Luuk. “Het eerste halfjaar ging ik mee met een ervaren collega. Ik wist wel wat een ketel was, maar hoe zo’n ding werkte of hoe je storingen moest verhelpen, daar had ik geen idee van. Gelukkig kreeg ik goede begeleiding en kon ik al snel zelfstandig op pad.”

Een typische werkdag

Volgens Luuk bestaat er eigenlijk geen typische werkdag. “Elke ochtend begin ik met een planning, maar die kan snel veranderen. Soms ben ik de hele dag bezig met onderhoud, maar het kan ook zomaar gebeuren dat je halverwege de ochtend wordt gebeld voor een grote storing bij een klant. Dan moet je direct schakelen,” legt hij uit. Vooral in de winter, wanneer er meer storingen zijn, moet Luuk flexibel zijn en bereid zijn om langer door te werken als dat nodig is. “Je moet niet de mindset hebben dat je elke dag om half vijf klaar bent. Soms kom je ergens waar je niet zomaar weg kunt gaan zonder het probleem te hebben opgelost.”

Van onderhoud tot grote storing

Voor Luuk zit de grootste uitdaging in het oplossen van storingen. “Onderhoud is op een gegeven moment routine, maar storingen kunnen door de gekste dingen ontstaan. Je moet een goed begrip hebben van hoe een installatie werkt om het probleem te vinden en op te lossen,” vertelt hij. Een van de meest memorabele storingen die hij tegenkwam, was een ketel met drukverlies, zonder dat er zichtbaar water lekte. Na veel zoeken bleek het water via een onzichtbare route weg te lopen door een doorgeroeste wisselaar. “Dat was echt even zoeken, maar toen ik het eenmaal had gevonden, was het een opluchting,” zegt hij met een glimlach.

De kers op de taart

Wat volgens Luuk zijn werk extra bijzonder maakt, is het contact met de klanten. Hij werkt in de regio en komt daardoor regelmatig bij dezelfde klanten. “Het is hier een beetje Brabants gezellig. Een bakje koffie, een koekje erbij, en een praatje maken, dat hoort er gewoon bij,” vertelt hij. Voor Luuk is het belangrijk dat klanten zich op hun gemak voelen bij hem. “Uiteindelijk ben je toch het visitekaartje van het bedrijf. Het loopt niet altijd vlekkeloos. Dan is het belangrijk om rustig te blijven en professioneel te handelen. Als er iets niet naar wens is, dan kunnen ze altijd het bedrijf bellen en dan lossen zij het op.”

Toekomstplannen

Als Luuk naar de toekomst kijkt, ziet hij volop mogelijkheden bij Gijsbers Installatietechniek. “Ik wil me graag verder specialiseren in koudetechniek en warmtepompen, aangezien dat steeds belangrijker wordt. Binnenkort start ik een opleiding om me hierin verder te ontwikkelen,” zegt hij enthousiast.

Waarom Gijsbers Installatietechniek?

Op de vraag wat hij tegen iemand zou zeggen die overweegt om als servicemonteur aan de slag te gaan, antwoordt Luuk: “Als je op zoek bent naar een afwisselende baan waar je niet van negen tot vijf werkt en waar je jezelf kunt ontwikkelen, dan is dit de plek voor jou. Bij Gijsbers ben je geen nummer, de lijnen zijn kort en het team is hecht. Het werk is uitdagend en geen dag is hetzelfde.”

 

Bij Gijsbers Installatietechniek staat het welzijn van de medewerkers hoog in het vaandel. De monteurs krijgen goede begeleiding, een eigen bus, en de vrijheid om hun werkdag naar eigen inzicht in te delen. “Het is gewoon een leuke, sociale baan,” sluit Luuk af.

Het verhaal van Luuk geeft een inkijkje in het werk van een servicemonteur bij Gijsbers Installatietechniek. Wil je na het lezen van dit blog ook bij Gijsbers werken? Bekijk hier alle vacatures!