Alles is in balans bij Gijsbers Installatietechniek

Joost Gijsbers is de directeur van Gijsbers Installatietechniek maar verwacht van hem geen driedelig kostuum en een groot directiekantoor. Liever is hij onder de medewerkers en pakt mee aan waar het nodig is. Zo bouwde zijn vader het bedrijf op en is precies de manier hoe hij het wil leiden.

Alles is in balans

Joost is tevreden en dat is een goede staat van zijn. “Het gaat gewoon lekker; we hebben voldoende opdrachten, genoeg klanten en prima medewerkers die het werk aankunnen. Je moet altijd naar de toekomst blijven kijken en ik denk daarom dat ik er niet voor kies om veel groter te willen worden. Nu is er voldoende werk en heb ik genoeg personeel; alles is in balans. Om die kwaliteit te behouden, wil ik voorlopig het bedrijf laten zoals het nu is.

Kwaliteit verkopen

Gijsbers onderscheidt zich op de markt door de kwaliteit die ze hoog in het vaandel hebben staan. “Ik heb bewust voor een aantal merken gekozen. Ik kan ook snel geld maken met kwalitatief mindere producten maar dat wil ik niet. Ik verkoop serieus liever niets, dan rommel. Neem het merk Mitsubishi, die garanderen elf jaar levering van reserveonderdelen vanaf de productiedatum. Kijk, dáár kun je mee aankomen bij klanten, dat biedt zekerheid. Ik zie overigens dat collega-bedrijven steeds vaker kiezen voor de merken die ik al lang aanbied, ze zijn inmiddels ook overtuigd van de kwaliteit. Ik zie het als compliment.”

Investeren in de jeugd

Jongeren krijgen kansen bij Gijsbers. “Ik ben zelf ook ooit begonnen aan de basis”, zegt Joost daarover. “Je moet de kans krijgen om te leren. Bij ons mogen stagiaires mee met de monteurs en mogen ze ook echt iets doen. Iets meer dan alleen de schroevendraaiers aangeven. Je leert door te doen en bij ons krijgen ze de ruimte. Het is niet voor niets dat veel van onze BBL-stagiaires na hun studie blijven werken. We investeren in hen en dat betaalt zich later terug in gekwalificeerd personeel en een hecht team.”

Missie voor de komende jaren

“In de toekomst blijven we ons op de regio richten; er zijn genoeg bedrijven daarbuiten. Wij willen een connectie met de klanten. We willen ze aan kunnen blijven kijken en dat lukt alleen als je kwaliteit levert. Daarom is bij ons afspraak, afspraak en lukt het een keer toch niet, dan communiceren we duidelijk wat er aan de hand is. Alleen dan kom je tot mooie klantcontacten. Op deze basis verdergaan is voor mij de missie voor de komende tien jaar.”